Без науки ні кроку вперед!
Яким би було людство без науки? Ніяким – його б просто не було! Весь
час людство стикається з різного роду потребами і весь час їх вирішує за
допомогою науки. Дивина в тому, що наука, як і війна, є справою молодих.
Наука
– це те, що доступне практично кожному. Але
кожен бажає знайти собі завдання до душі. Тому й постараємося вам розповісти
про студентську науку УДХТУ.
Науково-дослідна робота зі студентами проводиться за двома напрямками. Перший – робота з
науковою літературою. Другий – це експериментальні дослідження у рамках
існуючих на кафедрах наукових напрямів.
На
кафедрі неорганічної хімії УДХТУ працює єдина в Україні наукова лабораторія,
яка займається отриманням і дослідженням сполук ренію.
Завідувач кафедри неорганічної хімії, д.х.н., професор Штеменко Олександр Васильович бере участь у роботі Міжнародного
біохімічного суспільства і конференції Metal ions in biology and medicine: у
2006 році у Лісабоні (Португалія), у 2007 році – у Відні (Австрія), у 2008 році
– у Бастії (Франція). Окрім вказаних
наукових центрів, встановлені плідні зв’язки з Автономним університетом
(Мадрид, Іспанія) та Антираковим центром (Бастія, Франція).
Пріоритетним напрямом є проведення
робіт по розробці та удосконаленню методів цілеспрямованого синтезу комплексних сполук перехідних металів з можливою біологічною активністю, у тому
числі антираковою. Результатом таких досліджень стало відкриття системи
«Реній-Платина», сполучення яких при спільному використанні здатні повністю
знищити ракові клітини. Така система має низьку токсичність на відміну від
інших платинових препаратів, які використовують зараз у хіміотерапії.
Іншим
напрямом наукових досліджень кафедри є здобуття покриттів, стійких до дії
агресивних середовищ і високих температур. Це дозволяє використовувати їх
навіть при виготовленні сопел космічних ракет.
До
керівництва темами студентських наукових робіт залучаються всі викладачі,
абсолютна більшість яких є докторами і кандидатами хімічних наук. Наслідком
такої науково-дослідницької діяльності є сумісні з викладачами наукові
публікації, співавторство у доповідях на наукових сесіях університетів,
міжкафедральних семінарах, конференціях
різного рівня тощо. Наукові дослідження, що проводяться на кафедрі, є
базою для студентських курсових, магістерських та бакалаврських робіт.
Відмітимо,
що нам вдалося розпитати деяких студентів про те, як їм живеться в
лабораторії на кафедрі неорганічної
хімії.
Білоус Валентин,
гр. 3-РЕ-79
У
Валентина спадкова любов до хімії: старший брат вчився у Хімтех’у та обожнював хімію.
Маленький Валентин спостерігав за його діями, за процесом проведення хімічних
реакцій. Це його зацікавило. Спочатку Валентин серйозно не планував займатися хімією, хоча й приймав
участь у
районних та обласних олімпіадах з хімії, коли навчався у школі.
У
дитинстві Валентин мріяв бути «борцем за природу», тому дізнавшись, що в УДХТУ
готують екологів, прийшов та записався… але на іншу спеціальність.
Про
те, що можна прийти спробувати займатися науково-дослідною роботою на кафедрі неорганічної хімії, Валентин дізнався на
лекції з неорганічної хімії,
коли був ще на першому курсі. Олександр Васильович дуже цікаво
розповідав про сполуки перехідних металів.
Але
остаточно піти займатися науково-дослідною роботою Валентин вирішив після того,
як його друг Максим Саліч (який вчився на одному з ним потоці та вже займався
дослідженнями на кафедрі н/х) порадив не загубити таку можливість.
Олександр
Васильович привів Валентина до Голіченка Олександра Анатолійовича. Першою
спробою було насищення спирту соляною кислотою. Валентину подобається те, що
немає такого: один як «посудомийка», а інший – «хімік-синтетик». За порядком слідкують всі: «одним словом,
коллектив! Причём женский!». Валентину до вподоби спілкування з дуже цікавими
людьми, як з іншими студентами, так й з викладачами, співробітниками кафедри неорганічної хімії. «На кафедре н/х
хорошие наставники. Не каждый преподаватель - наставник для меня!», – вважає Валентин.
Напрямок досліджень Валентина – синтез комплексів ренію з хлоруксусною
кислотою. Натрієва сіль хлоруксусної кислоти – це загальноприйнятий антираковий
засіб. «Тема рения очень интересна. Приятно синтезировать то, что раньше ещё не
изучали!».
Орєшина Катерина,
гр. 3-РЕ-79
Як і Валентин Білоус, Катерина дізналася про науково-дослідну роботу на
кафедрі н/х на лекції з
неорганічної хімії, займаючись на
першому курсі. ЇЇ це дуже зацікавило: «Хотелось попробовать свои силы, научиться чему-то
новому». Катерині
подобається на кафедрі колектив та атмосфера наукової діяльності. «Каждый день
можно узнать что-то новое, интересное».
Займається синтезом
комплексних сполук ренію з амінокислотами.
Нікіфорова Ганна, гр. 3-РЕ-79
«Решила прийти после лекции Александра
Васильевича, где он рассказал о научных исследованиях, которые проводятся на
кафедре, и пригласил заинтересованных студентов попробовать свои силы в этой
области.
Нравится то, что на кафедре работают замечательные
специалисты, от которых я получаю ценный опыт. Дружеская атмосфера коллектива. Возможность
получить дополнительные знания, о которых не всегда можно узнать из лекций.
С моим руководителем Егоровой Диной Евгениевной
занимаемся созданием липосомной формы кластерных соединений дирения(III), которые
решают проблему снижения токсичности противоопуховолевых препаратов и направленной
доставки их к клетке-мишени; исследованием механизма взаимодействия кластеров с
нуклеиновыми основаниями ДНК и фосфолипидами».
Саліч Максим, гр.
3-Н-77
Максим
Саліч полюбив хімію ще у школі. Почувши у медіа про школу Юних хіміків, Максим
записався до неї. Згодом у старших класах він займався у спецгрупі з хімії.
Заняття вела Вєчєрова Валентина Володимирівна.
Не
вагаючись, Максим обрав вищий навчальний заклад та майбутню спеціальність:
«Химия в УГХТУ намного лучше, чем в других университетах. На мой взгляд, здесь
дают более прикладную химию. Своеобразный синтез химика и инженера. В других
вузах – только теоретические
высоты, которые некуда деть!». Максима приваблює робочий колектив.
Максим
займається рекуперацією відходів ренію. Реній – це дорогуватий метал. Тому його
отримують при переробці сировини та з відходів, які виникають у процесі
досліджень на кафедрі.
Ізюмський Максим,
гр. 4-РЕ-70
«Я
дуже люблю хімію. Полюбив ще зі школи.», – визнає Максим Ізюмський.
Коли
на першому курсі Максим зайняв призове місце на олімпіаді з н/х, йому
запропонували спробувати займатися науково-дослідною роботою на кафедрі неорганічної хімії. Він зрозумів, що
це перспективно та цікаво. «Занимаюсь редкостью, экзотикой. Найдите кого-нибудь
ещё, кто б занимался рением. Это дорогое удовольствие!».
Максиму
подобається працювати на кафедрі неорганічної
хімії: «Отличный коллектив. Такой ещё нужно поискать!».
Займається
дослідженням ренієвих покриттів, каталізом. У майбутньому планує вступити до
аспірантури.
Роман Аліна, гр.
4-Н-69
На
кафедру неорганічної хімії Роман
Аліна прийшла займатися науковою роботою на четвертому курсі. По-перше, тому що
завідувач кафедри – д.х.н.,
професор Штеменко Олександр
Васильович. Їй назавжди запам’яталася консультація з неорганічної хімії, коли
на одне питання «Чому змінюється колір розчину?» була розказана уся теорія
світла. По-друге, Аліна пам’ятає його вражаючі лекції та консультації ще на
першому курсі. «Про реній Олександр Васильович так говорив: «Його властивості
просто надзвичайні!», – згадує
Аліна. По-третє, її цікавлять глибокі знання, які «не треба носити за плечами у
мішці».
Аліна
проводить наукові дослідження (синтез сполук ренію з амінокислотами, тема
нова), які стануть базою для
магістерської та бакалаврської робіт. Планує вступити до аспірантури.
Заблоцька Катерина,
гр. 5-ОНС-63
Починаючи
з другого курсу Катерина Заблоцька займається науково-дослідною діяльністю на
кафедрі неорганічної хімії. «Первым и самым любимым наставником была Маша
Рандаревич, которая ещё тогда сама была студенткою гр. 5-РЕ-37. Она меня
научила всему, что должен уметь будущий учёный!».
Катерина
проводить наукові дослідження (вивчає взаємодію біополімерів з комплексами
ренію), які є основою для написання курсових робіт та магістерської роботи. Їй
цікаво займатися біокоординаційною хімією. «Результаты исследований, полученные in vitro (т.е.
«в пробирке») и in vivo (т.е. в живой природе) можно использовать в
медицине, в частности при терапии рака», – розповідає Катерина.
У
майбутньому Катерина планує вступити до аспірантури. Вона вважає, що «наука –
це відповідь студентам технічних і не тільки ВУЗів «чим займатись», це
відповідь на питання «навіщо навчатись?».
Отже,
кожен може спробувати свої сили в науковій діяльності. Наука дає змогу нам
вибирати, вона перетворює нереальне в звичайне і майбутнє робить сьогоденням. І
ще одне: наука – це універсальна річ, яка потрібна завжди і всюди, а її
безмежність є непоганою перспективою, бо наука немає меж і значить завжди
знайдеться місце для чогось нового. Тож шукайте можливості!
Катерина Заблоцька,
ст. гр. 5-ОНС-63
0 коммент.:
Отправить комментарий